Rozhodli jsme se, že nechceme kopírovat předměty v klasické škole, ani pokrývat obsah základní školy. Rozhodli jsme se být škola primárně pro domoškoláky a zatím z toho, co pozorujeme, nám přijde, že rodiče těchto dětí docela dobře vědí, co dělají. Uvědomují si svou odpovědnost a pokud se rozhodnou dětem dopřát další nedomácí formy vzdělávání, hledají v tom smysluplný doplněk toho, o co jim v domácím vzdělávání jde. A také je tu realita pestré, věkově různorodé skupiny dětí. I my pedagogové nakonec chceme mít určitou svobodu v tom dělat s věcmi děti, které nám osobně přijdou zajímavé, důležité, zvládnutelné, dávající nám i dětem smysl. Do kontaktu s dětmi i přípravě programu dáváme hlavně sebe. kontinuitu a rámec nám zajišťují cca měsíční témata.
OSKA je příležitost pro děti naladit se, povídat si v ranním kruhu, seznamovat se s vlastními i společnými novinkami, plánovat, učit se vyjadřovat své pocity, očekávání, ocenění, ale i vznášet kritiku a hledat možnosti řešení. prostor pro OSKU je jednak na začátku dne, ale také během měsíčních reflektivně-plánovacích dnů, během setkání školy, kdy se o svých pocitech a potřebách mohou vyjadřovat všichni - děti, rodiče, pedagogové.
STEM je přístup - bádání, objevování, experimentování, dobrodružství, otázky. A také aktivity zahrnující vědu, matematiku, inženýrství, technologie a enviro problematiku. Děti se učí badatelské postupy, experimentují, pozorují, jsou hodně venku, analyzují, srovnávají, no zkrátka dělají vše, co je ve vědách potřeba.
Slangově 'Humáč' jsou aktivity zaměřené na umění a tvorbu, společenské a humanitní vědy. Děti malují, zpívají, píší, tvoří dramaticky. Setkávají se s tématy z oborů historie, literatury, filmu... Zkrátka všeho, co tvoří i obklopuje náš svět.
Sportovky jsou aktivity všeho druhu zaměřené na naše zdraví, tělo, pohyb. Ve zdravém těle zdravý duch. S dětmi děláme všechny možné sporty, atletiku, gymnastiku, žonglování, míčové hry, volný pohyb a spoustu her.
Pro děti připravujeme pestrý vějíř aktivit i setkání s lidmi, kteří jsou něčím výjimeční - něco se dobře naučili, něčemu zasvětili svůj život a teď to můžou předávat.
Volná hra a volný čas je nadmíru důležitý pro regulaci naší nervové soustavy a naše prožívání. Odpočinek, povídání, knížka, nebo běhání venku s balónem. Svačina. Času bude na všechno dost. Nehoníme se za výsledky a výstupy a dětem i sobě chceme dopřát prostor pro sebe, jejich vztahy a náapdy.
Jednou za čas se vypravíme na nějakou expedici, jindy zavítáme na program do knihovny, vyšlápneme si kopec a spojíme to s návštěvou včelaře nebo vyrazíme na skály a do muzea.
Během roku si okořeňujeme setkávání kostýmy, sladkosti, zpěvem a tvořením svázaným s nějakou výjimečnou událostí.
Kája patří mezi zakladatele spolku a nyní se s ní potkáte v roli koordinátorky a průvodce. Kája má na starosti OSKU, Humáč a Bios a spolupořádá projektové dny. Kája je vystudovaná pedagožka dramatické výchovy (Jamu Brno). Kája působila v občanském sdružení Augusto, které se věnovalo zážitkovým programům pro děti na základních školách a jejich pedagogům a participativnímu divadlo (Divadlo Fórum). Po této zkušenosti pracovala 5 let v IQ Roma servisu v Brně na pozici pedagožky a vedoucí v sociálních službách. Během těchto let prošla psychoterapeutickým výcvikem, výcvikem v mediaci a řadou dalších školení a komunit. Během posledních 10 let, kdy žije na Valašsku s rodinou, vede neziskovku 4UŠI, pořádá vzdělávání v nenásilné komunikaci (www.mediaceprozivot.cz) a působí jako terapeutka (www.agarta.cz, www.familyexpert.sk) a mediátorka (www.4usi.cz).
Pája se ke škole přidala, protože se jí moc líbí myšlenka komunitní školy a vždycky snila o tom, že bude chodit do malé školy (třeba jako děti z Bullerbynu). Je garantkou a lektorkou STEMu, je také členkou organizačního týmu. Pája vystudovala Matematickou biologii, Matematiku a informatiku se zaměřením na vzdělání a Zkušenostně reflektivní učení pro učitele. Pája má za sebou spoustu zkušeností s prací s dětmi i dospělými – ve třinácti začala vést skautskou družinu, několik let vedla skautský oddíl, pracovala jako lektorka a koordinátorka dobrovolníků na Kaprálově mlýně v Moravském krasu, učila na základní škole ve Valašské Bystřici, doučovala děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, připravovala studenty na přijímačky. Kromě jiných kurzů je instruktorka snowboardingu, ale mnohem raději jezdí na běžkách a až bude velká, zúčastní se Vasaloppetu. Teď je s dcerkou na rodičovské dovolené.
Jani do našeho týmu přichází podpořit mladší osazenstvo. Několik let působila jako učitelka mateřské školy, nejdříve klasické, poté menší, rodinné u lesa, obojí tenkrát ještě v Ostravě, ze které pochází. Vystudovala dvouoborovou geografii s angličtinou a učitelství předškolního a mladšího školního věku. Nejdůležitějším a nejpraktičtějším studiem pro ni ale zatím bylo mateřství s vlastními dětmi, které jí výrazně proměnilo vnímání výchovy, vzdělávání a všeho co s tím souvisí. Prošla proto kurzem Nevýchovy, začala hlouběji prozkoumávat (nejen) vývojovou psychologii a aktuálně dokončila jeden z kurzů Učíme se venku, spjatý s teorií typů. Je otevřená všemu novému i proto se před časem začala rozkoukávat v oblasti domškoláctví a svobodného vývoje každé žijící bytosti, řídící se heslem „Žij a nech žít“. Svět, přírodu a Zemi ráda cítí na vlastní kůži, prozkoumává ze všech stran, leze po kládách, do potoků, jeskyň a všech tajuplných zákoutí, ráda žasne a směje se, a ráda naslouchá skvělým a často netradičním nápadům dětí. Momentálně je maminkou na plný úvazek se dvěma kluky.
Kapacita školy je nyní 14 dětí a otevřeno máme od úterý do čtvrtku od 9-13 hodin. Skupinu tvoří děti ve věku 7-12 let. Nedílnou součástí školy jsou též prázdniny a společné akce viz Harmonogram školního roku 2024/2025.
Komunitní školu Bystřina provozuje zapsaný spolek Bystřina z. s. se sídlem Malé Bystřici. Statutární zástupkyní spolku je Karolina Pincosy.
Pro starší děti (6-12 let) od úterý do čtvrtku v čase 9-13 hodin
Pro starší děti (6-12 let) od středy do čtvrtku v čase 9-13 hodin
Pro mladší děti (4-7 let) v úterý v čase 8:30-13 hodin / viz podrobnější info zde: Bystřinka
Komunitní škola Bystřina je v tuto chvíli financována ze školného, darů a příspěvků. Školným přispíváte na nájem prostor a další provozní náklady.
Je fajn, že děti mají prostor na různorodý typ aktivit a zážitků. mají většinou naplněnu potřebu kontaktu s kamarády a program je hezky vyvážený.
Chcete si zachovat větší mírou autonomie nad časem dětí? Myslíte, že 2 dny jsou v tuto chvíli pro dítě i vaši situaci tak akorát? Pro dvoudeňáky máme vyhrazeny dny středa až čtvrtek.
Jednodenní docházka je určena Bystřince – skupině dětí ve věku 4-7 let pod vedením Jani.
V případě zájmu o zkušební den kontaktujte Karolina Pincosu, s kterou dohodnete přesný datum, který by vyhovoval vám, ale i by dobře zapadnul do programu a situace školy.
S ohledem na zachování provozuschopnosti školy nevracíme úhradu školného za dny, které bylo dítě omluveno.
Dítě může nastoupit vždy k začátku měsíce nebo po individuální domluvě s koordinátorkou školy. Děti přijímáme do naplnění kapacit a po uhrazení školného. Rádi bychom však rodiče vyzvali k tomu, aby dítě zapsali do typu docházky, kterou dítě může realizovat po celý školní rok.
Ve školním roce 2024/2025 vítáme zapojení rodičů v těchto oblastech: úklid, propagace, sponzoring, projektový management, lektorování, možnost záskoků v době nemoci, účast na brigádách, vedení projektových dnů. Toto zapojení je dobrovolné, budeme za něj však velmi rádi.
Ve školním roce 2024/2025 nenabízíme slevu pro sourozence.
Komunikace s domovskou školou je v tuto chvíli na rodičích, stejně tak jako odpovědnost za přípravu na přezkušování. V rámci Bystřiny budete mít záznam o všem, co se na škole dělo a jaké aktivity jsme dělali.
Rádi bychom. Pokud se objeví zdravého vaření schopná a ochotná duše, rozhodně ji v tom podpoříme. Dovážení obědů nám však v tuto chvíli připadá příliš drahé a bohužel jsme ani neobjevili nabídku, která by splňovala kritéria zdravé stravy. A sami na to nestačíme.
Primárně chceme přinášet takovou nabídku, která děti bude bavit. Když zjistíme, že se dítěte pro zapojení objevila příliš velká překážka, zkusíme najít způsob, jak se může zapojit jinak, anebo jak ji může zvládnout. Děti do zapojení povzbuzujeme s ohledem na benefity z jejich vlastního učení i pro blaho a fungování skupiny. Pokud dítě bude z nějakého důvodu ‚kantáre‘ – emočně, fyzicky, bude si moci vybrat a odpočívat. I jen tichá přítomnost, pozorování očkem, poslouchání jedním uchem je to nejlepší možné zapojení, jakého je dítě schopné, a je to v pořádku.