Rozhodli jsme se, že nechceme kopírovat předměty v klasické škole, ani pokrývat obsah základní školy. Rozhodli jsme se být škola primárně pro domoškoláky a zatím z toho, co pozorujeme, nám přijde, že rodiče těchto dětí docela dobře vědí, co dělají. Uvědomují si svou odpovědnost a pokud se rozhodnou dětem dopřát další nedomácí formy vzdělávání, hledají v tom smysluplný doplněk toho, o co jim v domácím vzdělávání jde. A také je tu realita pestré, věkově různorodé skupiny dětí. I my pedagogové nakonec chceme mít určitou svobodu v tom dělat s věcmi děti, které nám osobně přijdou zajímavé, důležité, zvládnutelné, dávající nám i dětem smysl. Do kontaktu s dětmi i přípravě programu dáváme hlavně sebe. kontinuitu a rámec nám zajišťují cca měsíční témata.
OSKA je příležitost pro děti naladit se, povídat si v ranním kruhu, seznamovat se s vlastními i společnými novinkami, plánovat, učit se vyjadřovat své pocity, očekávání, ocenění, ale i vznášet kritiku a hledat možnosti řešení. prostor pro OSKU je jednak na začátku dne, ale také během měsíčních reflektivně-plánovacích dnů, během setkání školy, kdy se o svých pocitech a potřebách mohou vyjadřovat všichni - děti, rodiče, pedagogové.
STEM je přístup - bádání, objevování, experimentování, dobrodružství, otázky. A také aktivity zahrnující vědu, matematiku, inženýrství, technologie a enviro problematiku. Děti se učí badatelské postupy, experimentují, pozorují, jsou hodně venku, analyzují, srovnávají, no zkrátka dělají vše, co je ve vědách potřeba.
Slangově 'Humáč' jsou aktivity zaměřené na umění a tvorbu, společenské a humanitní vědy. Děti malují, zpívají, píší, tvoří dramaticky. Setkávají se s tématy z oborů historie, literatury, filmu... Zkrátka všeho, co tvoří i obklopuje náš svět.
Sportovky jsou aktivity všeho druhu zaměřené na naše zdraví, tělo, pohyb. Ve zdravém těle zdravý duch. S dětmi děláme všechny možné sporty, atletiku, gymnastiku, žonglování, míčové hry, volný pohyb a spoustu her.
Pro děti připravujeme pestrý vějíř aktivit i setkání s lidmi, kteří jsou něčím výjimeční - něco se dobře naučili, něčemu zasvětili svůj život a teď to můžou předávat.
Volná hra a volný čas je nadmíru důležitý pro regulaci naší nervové soustavy a naše prožívání. Odpočinek, povídání, knížka, nebo běhání venku s balónem. Svačina. Času bude na všechno dost. Nehoníme se za výsledky a výstupy a dětem i sobě chceme dopřát prostor pro sebe, jejich vztahy a náapdy.
Jednou za čas se vypravíme na nějakou expedici, jindy zavítáme na program do knihovny, vyšlápneme si kopec a spojíme to s návštěvou včelaře nebo vyrazíme na skály a do muzea.
Během roku si okořeňujeme setkávání kostýmy, sladkosti, zpěvem a tvořením svázaným s nějakou výjimečnou událostí.
Kája patří mezi zakladatele spolku a nyní se s ní potkáte v roli koordinátorky a průvodce. Kája má na starosti OSKU, Humáč a Bios a spolupořádá projektové dny. Kája je vystudovaná pedagožka dramatické výchovy (Jamu Brno). Kája působila v občanském sdružení Augusto, které se věnovalo zážitkovým programům pro děti na základních školách a jejich pedagogům a participativnímu divadlo (Divadlo Fórum). Po této zkušenosti pracovala 5 let v IQ Roma servisu v Brně na pozici pedagožky a vedoucí v sociálních službách. Během těchto let prošla psychoterapeutickým výcvikem, výcvikem v mediaci a řadou dalších školení a komunit. Během posledních 10 let, kdy žije na Valašsku s rodinou, vede neziskovku 4UŠI, pořádá vzdělávání v nenásilné komunikaci (www.mediaceprozivot.cz) a působí jako terapeutka (www.agarta.cz, www.familyexpert.sk) a mediátorka (www.4usi.cz).
Pája se ke škole přidala, protože se jí moc líbí myšlenka komunitní školy a vždycky snila o tom, že bude chodit do malé školy (třeba jako děti z Bullerbynu). Je garantkou a lektorkou STEMu, je také členkou organizačního týmu. Pája vystudovala Matematickou biologii, Matematiku a informatiku se zaměřením na vzdělání a Zkušenostně reflektivní učení pro učitele. Pája má za sebou spoustu zkušeností s prací s dětmi i dospělými – ve třinácti začala vést skautskou družinu, několik let vedla skautský oddíl, pracovala jako lektorka a koordinátorka dobrovolníků na Kaprálově mlýně v Moravském krasu, učila na základní škole ve Valašské Bystřici, doučovala děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, připravovala studenty na přijímačky. Kromě jiných kurzů je instruktorka snowboardingu, ale mnohem raději jezdí na běžkách a až bude velká, zúčastní se Vasaloppetu. Teď je s dcerkou na rodičovské dovolené.
Kapacita školy je 14 dětí ve věku 6-13 let. Děti mají společný program i práci/lekce pro skupinu mladších/starších.
Škola bude v novém školním roce v provozu od úterý do pátku od 8:30 do 15:30 hodin. Docházka je možná třídenní (úterý-čtvrtek), čtyřdenní (úterý – pátek) a jednodenní (pátek).
Nedílnou součástí školy jsou též prázdniny a společné akce.. Harmonogram roku připravujeme.
Komunitní školu Bystřina provozuje zapsaný spolek Bystřina z. s. se sídlem Malé Bystřici. Statutární zástupkyní spolku je Karolina Pincosy.
Komunitní škola Bystřina je v financována z členských příspěvků (školné), darů a dotací. Školné je v komunitní škole hrazeno i přes letní prázdniny.
V případě zájmu o zkušební den kontaktujte Karolina Pincosu, s kterou dohodnete přesný datum, který by vyhovoval vám, ale i by dobře zapadnul do programu a situace školy.
S ohledem na zachování provozuschopnosti školy nevracíme úhradu školného za dny, které bylo dítě omluveno.
Dítě může nastoupit vždy k začátku měsíce nebo po individuální domluvě s koordinátorkou školy. Děti přijímáme do naplnění kapacit a po uhrazení školného. Rádi bychom však rodiče vyzvali k tomu, aby dítě zapsali do typu docházky, kterou dítě může realizovat po celý školní rok.
Ve školním roce 2025/2026 vítáme zapojení rodičů v těchto oblastech: úklid, propagace, sponzoring, projektový management, lektorování, možnost záskoků v době nemoci, účast na brigádách, vedení projektových dnů. Toto zapojení je dobrovolné, budeme za něj však velmi rádi.
Ve školním roce 2025/2026 nenabízíme slevu pro sourozence.
V případě přestupu dítěte na kmenovou školu ZŠ Slunovrat se dítě účastní přezkušování vedeného pedagogy školy. Během roku si dítě s pedagogem plánuje vzdělávání a pro důkazné přezkušování si zakládá své portfolio. V případě, že dítě bude zapsáno na jiné kmenové škole, pedagog dítě nepřipravuje, ale dítě má samozřejmě své portfolio k dispozici.
V případě zájmu většího množství rodičů o obědy, bude strava zajištěna ze ZŠ Růžďka. Oběď zde vychází na 90 Kč.
Primárně chceme přinášet takovou nabídku, která děti bude bavit. Když zjistíme, že se dítěte pro zapojení objevila příliš velká překážka, zkusíme najít způsob, jak se může zapojit jinak, anebo jak ji může zvládnout. Děti do zapojení povzbuzujeme s ohledem na benefity z jejich vlastního učení i pro blaho a fungování skupiny. Pokud dítě bude z nějakého důvodu ‚kantáre‘ – emočně, fyzicky, bude si moci vybrat a odpočívat. I jen tichá přítomnost, pozorování očkem, poslouchání jedním uchem je to nejlepší možné zapojení, jakého je dítě schopné, a je to v pořádku.